29. juuni 2017

Juuni / 2017 poolaasta kokkuvõte

Jaaniõhtu Pärnus, Raeküla rannas

Tundub täiesti uskumatuna, et aastat 2017 ongi jäänud veel vaid kuus kuud. Ilmselgelt on aeg lennanud kiiresti, sest vastasmajas on ühel ikka veel advendiküünlad aknal. Põlemas pole neid alates mai kuust enam näinud aga küllap pole mõtet ära ka koristada, jõulud on praktiliselt ju ukse taga.

Juuni kokkuvõte tuleb lühike: jooksukilomeetreid kogunes peotäis üle 200 ja käidud sai ka ühel võistlusel - Narvas. Kuu sisse mahtus minipuhkus jaanipühade näol, mille veetsime härraga Pärnus (ei, Võidupüha Maratonile siiski ei jõudnud) ja sellega seoses tuli ikka nuputada, kuidas ära mahutada päevakavva jooksutrenn. Nii saigi näiteks võidupüha hommikul marsitud välja veidi peale kuut ning haudvaiksetel tänavatel ära tehtud lõigutrenn, ei hakanud staadionile minekuks aega raiskamagi. Hea algus ilusale päevale!

Juuni numbrites:
  • treeningsessioone: 25x
  • ...sh trennipäevi 20x
  • treeningutele kulunud aeg: 27,5 h
  • kogutud kilomeetrid: 233,1 km
  • trennidega põletatud kalorid: 10 545 kcal

Pärnu, Papiniidu rand

Hoopis põnevam oli aga panna kokku poolaasta jooniseid:
  • treeningsessioone: 160x
  • treeningutele kulunud aeg: ~156,5 tundi (siin sees ei ole venitustele ja tubastele jõuharjutustele kulunud aeg)
  • ... keskmiselt kulus üheks treeninguks 58 minutit
  • kogutud kilomeetrid: 1030,1 km
  • ... sh võistlustel joostud distants: 56 km
  • trennidega põletatud kalorid: ~46 757 kcal

Järgmise joonise tegin ma teadlikult tagurpidi, kuna kasvava trendiga graafikut on ikka parem vaadata. :D Seega, null asub y-teljel ebatraditsiooniliselt üleval ja mitte all ning kajastab km aega minutites. Panin siia vaid nende jooksude km ajad, kus pulss jäi 145 ja 155 l/min vahele.

Esimese ja viimati tehtud jooksutrennide keskmiste kiiruste vahe on 1 minut ja 52 sekundit kilomeetri kohta (8:12 vs 6:20) sama pulsi juures. Juhei, mõnikord võib tigudest ka ikka asja saada! :D Jooksukava on õigustanud ennast 100% ja mitte ainult, oma osa on ka mitmetel muudel teguritel.

Keskmise kiiruse kasv joostes pulsiga 145-155 l/min perioodil märts-juuni, min/km

Järgmisel joonisele panin aga kogutud kilomeetrid kuude lõikes. Kui ma need numbrid kokku lõin, pidin peaaegu minestama - üle 1000 km kuue kuuga? Hurraaa!!! Kui edasi samamoodi iga kuu maht natuke kasvab, siis aastaks 2019 jooksen ma juba ühes kuus 1000 km, mis teeb kõigest 33,3 km päeva kohta... eee... nali!

Kogutud kilomeetrid kuude lõikes, km

Praegu neile numbritele otsa vaadates tundub kõik nii lihtne aga tegelikult on jooksuradadele sisse tallatud ikka korralik ports higi, vaeva, rasket tööd, kannatlikkust, alla andmist ja motivatsiooni, kuid ka õnnestumisi, rõõme, eduelamusi ja palju häid mõtteid. Viimaseid õnneks rohkem.

Kui ma end maratonile kirja panin, oli selleni aega ligi 300 päeva. Pääsedes M100 "Eesmärgiks Tallinna Maraton" projekti, oli maratonini jäänud veidi üle 200 päeva. Tänaseks aga olen teinud 121 päeva teadlikku treeningut jooksukava järgi ja maratonini on jäänud kõigest 72 päeva. Kõlab nagu homme, eksju! Sellele, kas, kuidas ja mis ajaga ma selle ära jooksen, ma hetkel üldse ei mõtle. Aega ju on?!

Heimtali hobused

Siinkohal tahan öelda ka aitäh kõikidele lugejatele, kaasaelajatele ja pöidlahoidjatele. Hea on ronida trepist järjest ülespoole, kui su ümber on nii palju ägedaid inimesi!
Aitäh, Janek, et viitsid seda projekti läbi viia!
Aitäh treenerile Einarile töötavate jooksukavade, õpetussõnade ja toetuse eest!
Aitäh kõikidele projekti toetajatele!

SEB Tallinna Maraton - siit ma tulen, jooksujalu! :)

18. juuni 2017

Nädala kokkuvõte 12.06-18.06.17


Kui ma selle blogi lõin, oli domeeni valimine üsna keeruline. Lõpuks pakkus üks blog name generator välja kaks varianti: fitkristina ja fatkristina. Kuna ma toopäev fat olla ei tahtnud ja mõtlemisest oli kergelt kopp ees, siis võtsin fit ja asi korras. Nüüd aga kahtlustan, et oleks pidanud ikka selle teise variandi valima, sest just see sõna iseloomustab hästi seda nädalat. See tunne, kui lähed jooksma aga tunned end liiga paksuna, et edasi liikuda. :'D


ESMASPÄEV
Puhkepäev. 


TEISIPÄEV
6 km jooksu, keskmine pulss 148 l/min, keskmine tempo 7:04 min/km, aeg 0:41:20 + ühistrenn Jooksupartneriga


Selline näeb jooksu rajaprofiil välja siis, kui ma lähen JP trenni. Eriti mõnus on siis, kui juhtub olema vastutuul. Selle päeva parim osa saabus aga hetkel, kui olin kohale jõudnud ja punktipealt koos ühistrenniga algas ka tuisune vihmasadu. Mitte, et sellel nüüd midagi viga oleks olnud aga külm hakkas. Ja veidi porine oli ka olla. Õnneks leidus mitmeid lahkeid trennikaaslaseid, kes olid nõus autoga veest läbiligunenud põrsa koju tooma, vastasel juhul oleks ma olnud lisaks kõigele ka läbikülmunud.


KOLMAPÄEV
10 km jooksu, keskmine pulss 150 l/min, keskmine tempo 6:53 min/km, aeg 1:09:04

Kui Narvas joostud poolmaraton jalalihaseid valusaks ei teinud, siis vihmas tehtud ÜKE teeb seda kindlasti. Kuna jalad väga ei liikunud, siis nautisin lihtsalt ilusat ilma, vahelduseks sellele, mille eelmisel päeval üle elasin.


NELJAPÄEV
12 km jooksu, keskmine pulss 149 l/min, keskmine tempo 7:08 min/km.

Tüüpilisele eestlasele kohaselt pean ütlema, et hoolimata imeilusast ilmast oli ka see jooksmiseks ikka kohutav küll. Esimestel kilomeetritel sai selgeks, et süda ajab mingit oma asja ja tavapärasest pulsist pole juttugi. Mingi hetk keerasin metsa, et ehk on seal vilum ja vähem tuulisem. Hea mõte! Ei! Metsas ei olnud üldse õhku, ainult männid lõhnasid mõnusalt. Aga tehtud see sai, muu ei olnudki tol õhtul tähtis.


REEDE
Puhkepäev.


LAUPÄEV
6 km jooksu, keskmine pulss 148 l/min, keskmine tempo 6:25 min/km + 1 km pikkused lõigud: 4:57, 4:40, 4:50 + mõned jõuharjutused

Kas te olete kunagi jooksmise ajal püksi pissinud? Ma peaaegu oleks seda täna teinud. Nimelt kohtasin jooksurajal asfaltikarva tegelast, õnneks andis ta enda kohalolekust märku enne, kui ma talle peale astusin. Ja õnneks vol2 oli nastikupoiss kiirem kui mina ja vingerdas hirmsa jala eest ruttu kraavi. Ma ei teagi, kumb meist suurema ehmatuse osaliseks sai... #imelineloodus

Kui jooksu osa oli enam-vähem, siis lõigud tulid küll seekord üsna raskelt kätte. Keerulisim oli joosta õiges tempos, sest üks kilomeeter on ilmselgelt liiga väike distants, et joosta kohe ja lõpuni ühtlaselt.

Selle aasta esimene suplus. Pirital. Vesi oli küll 17 kraadi aga trikooga on ju soojem. Ei?

PÜHAPÄEV
2 tundi, 18,08 km, keskmine pulss 145 l/min, keskmine tempo 6:38 min/km

Sel hetkel, kui ma jooksma suundusin, puhus ilmaportaali andmetel väljas tuul 7 m/s. Võis aimata, et sellest saab üks põnev jooks. Jooksin tund ühes suunas ja tundsin terve tee, kuidas mõnus taganttuul mind lükkab. Kohe nii hästi lükkas, et tempo oli vahepeal alla 6 min/km ja pulss samal ajal kõigest 150 l/min - minu puhul väga ebatavaline. Tagasitulek nii roosiline ei olnud ja edasiliikumiseks tuli kõvasti rohkem vaeva näha.

Tänane trenn oli ka emotsionaalselt üsna raske - kava nägi ette 10 min jooksu, 5 min aktiivset kõndi. Ma võin vabalt iga kell kaks tundi jutti joosta aga jupitades seda kõndimisega, on iga kord jooksmist alustada nii raske. Rääkimata siis sellest, et mõne aja pärast ei tule aktiivne kõnd kõne allagi - jalad lihtsalt ei liigu edasi.

Selline see nädal saigi oma tõusude ja mõõnadega. :)

12. juuni 2017

Aitäh! + 90 päeva maratonini!

Emajõgi

Vahepeal selgusid Eesti Blogiauhindade selle aasta tulemused (kõiki tulemusi saate vaadata SIIT). Nagu eelmiselgi aastal, suutsite mind taas üllatada - 269 häält! Ma pidin ikka mitu korda vaatama ja silmi hõõruma, et selles veenduda. Ma ei tea, paljud teist mitu korda hääletasid aga see on vägev. Suured tänud ja paid selle toetuse eest!

Vaatasin seda gaalat natuke otseülekandes ka aga suhteliselt kiiresti panin asja kinni - Fokini veider huumor oli minu jaoks natuke liiga teist masti. Minu jaoks olid enamus osalenud blogid täiesti tundmatud, seega paljud võitjad olid samuti võõrad. Aga panen kirja ka oma lemmikud:

Spordiblogide kategooria võitja Margiti võit rõõmustas väga, tema sai ka minult ühe hääle. Minu teise hääle sai Karmen, kes sai kolmanda koha. Täielik üllatus oli aga teise koha saavutanud ujumise teemaline blogi aga noh, ega ma suur ujumise fänn ei ole ka ja seetõttu seda blogi ei tea ka.

Tervise- ja trenniblogide esikoha saanud Fitloora oli ka täielik üllatus aga ju siis on ta suutnud endale korraliku fännipagasi luua. Ise andsin oma hääled Marisele, PaljasPorgandile (väga veider aga ma ei teadnud enne järgi vaatamist tema päris nime) ja Mariliisile

Toidublogidest jälgin ainult Olgat, kes sai teise koha. Olen sellest blogist saanud palju häid tortide/kookide ideid. Aasta uustulnuk mind ei üllatanud, sai ta ju üsna palju reklaami Marimelli blogis. Minu hääle sai hoopis Viigi. Lisaks hääletasin ka arvamusblogide kategoorias Taavi poolt, üks väga asjalik blogi omasuguste seas.

Ja oligi kõik. Kui ma eelmine aasta ikka hääletasin enda poolt igas erinevas ip-aadressiga võrgus, siis seekord ei andnud endale isegi mitte ühes võrgus viite häält. Nii laisk olingi. Selles, kas ma järgmine aasta osalen, pole ma hetkel kindel. Tundsin juba sel korral, et see üritus ei paku mulle tegelikult midagi. Ma ju näen ilma selletagi, kui paljud käivad seda blogi lugemas, kui suur on teie toetus ja sellest täiesti piisab. Aitäh veelkord!

***

Aga! SEB Tallinna maratonini on jäänud vähem kui 90 päeva! Vaatasin järgi, mida ma umbes aasta tagasi Helsingi maratoni eel juunis tegin ja kui jama, ma pole jooksude südamelöökide sagedusi eriti kirja pannud aga selgeks sai see, et nii palju ma pole küll kunagi jooksnud, kui sel aastal.

Mõlgutan siin mõtteid, kas ja milline jooks võtta juulis kavva. Vaatasin Marathon100 kalendrit, paar üritust jäid silma aga väga krõbeda osalustasuga, mõned olid üldse tasuta aga nädala sees ja umbmäärases kohas, kuhu, autota nagu ma olen, peaksin minema koos telgiga, kui keegi teine sinna ei liigu. Loodan, et valik suureneb vahepeal.

Kui treeningud muutuvad liiga keeruliseks, tuleb jooksma minnes spikker kaasa võtta

11. juuni 2017

Narva Energiajooks 2017

Hommikul kell 6 kodust startides oli väljas juba 9 kraadi. Mul jäi vaid palvetada, et ei tuleks nii kuum ilm, kui oli Raplas (õnneks ei tulnudki, vist). Narva jõudes rõõmustasin pilvede üle aga olgu öeldud, need põgenesid kohe pärast stardipauku, niiet jah.

Jõudsin võistluskeskusesse üsna vara aga nii kiiresti pole veel aeg möödunud, kui seekord - käisin ühes telgis, teises, otsisin teed linnusesse, seisin lõputus vetsu järjekorras... Sain kuskilt pihku ka veepudeli, milles olnud vesi oli väga hea naturaalse sidruni maitsega ja kui ma soojenduse ajal pudelilt lugesin, et see on kofeiini täis topitud, siis jättis süda paar lööki vahele. Olin peaaegu terve pudeli tühjaks joonud, ise ma kohvi ei joo, rajale võtsin ka kofeiiniga geeli... jäi vaid loota, et seedimine nüüd alt ei vea. Aga hea teada, et sellised veed olemas on!

Sattusin viimasesse stardigruppi aga paigutasin end seal esiritta. Enne starti sai veel Katriniga, kes osaleb samuti M100 projektis, juttu puhuda ja juba me läksimegi. Üllataval kombel slaalomit joosta polnud vajagi ja sain rahulikult enda tempoga peale minna, mõnus. Leppisin endaga kohe kokku, et kiiremini kui 5 min/km ei jookse ja vägisi punnitama ei hakka, võtan mõnuga.



1-5 km, aeg 0:24:57, keskmine kiirus 4:59 min/km
Rada oli seekord täiesti teistmoodi. Hoidsin end alguses veidi tagasi aga eriti hästi see ei õnnestunud. Ja hea oli ka, et nii läks, sest siis ma poleks ilmselt sellise ajaga finišisse jõudnud. Jooksu kiireim km oli neljas ajaga 4:45 min/km ja ega ka viies sellele palju alla ei jäänud. Pulsivööd ma ei pannud (unustasin) ja nii hea oli, üks segav faktor vähem.

6-10 km, aeg 0:26:05, keskmine kiirus 5:13 min/km
Veel oli väga hea ja isegi kerge joosta. Mõned tõusud, langused aga ei midagi hullu. Jõudsin vaevu mõelda, et kui nii edasi läheb, siis jõuan finišisse kiiremini kui Sakus ning siis tuli pööre maanteele...

11-15 km, aeg 0:26:54, keskmine kiirus 5:23 min/km
Maanteel kiskus asi jamaks. Esiteks puhus kohati vastu tugev tuul ja päike hakkas veel rohkem kõrvetama. Mida edasi, seda rohkem tundus, et rada ei pööragi tagasi ja kui lõpuks see juhtus, sai kerges taganttuules jälle kiiremini joosta. Samas oli see rajaosa mõnus ka, nägi nii palju tuttavaid, kellele lehvitada ja edu soovida ning korraks unustada kõik raskused.

16-20 km, aeg 0:28:13, keskmine kiirus 5:39 min/km
Taganttuul. Ei ühtegi tõusu. Päike küll kuumutas aga ei midagi hullu. Ma püsisin ikka veel peaaegu rekordigraafikus. Ja siis ühel hetkel, veidi enne 17. km oli kõik. Tühi tunne, aju ja jalgade vahel lakkas side.  Samas oli see väga kummaline, sest ülemäära palav mul ei olnud, raske ka ei olnud, jalad ei olnud samuti väsinud aga lihtsalt ei liikunud enam edasi nii kiiresti, kui oleks tahtnud.

Nägin veel viimast korda Marist raja ääres kaasa elamas aga enam ei olnud jaksu isegi lehvitada. Aitäh, et mind veega pritsisid, sellest oli abi, äratas korraks üles. :) Viimased kilomeetrid lihtsalt vegeteerisin lõpuni, jooksin nagu läbi udu. Tundus, et ma jäängi sinna, sest iga meeter tundus kilomeeter pikk. Kujutasin juba ette, kuidas finiš suletakse, asjad pakitakse kokku, saabub öö ja mina ikka veel jooksen. Samas ei tekkinud tunnet, et tahaks seisma jääda aga väga edasi ka ei liikunud.


Narva Energiajooks numbrites:
Aeg: 1:51:57 (neto) 
Keskmine kiirus: 5:19 min/km
Max kiirus: 4:20 min/km
Kiireim km: neljas - 4:45 min/km
Aeglaseim km: kaheksateistkümnes - 5:48 min/km
Koht: 525/1013; naised 100/339; vkl 70/207

Rekordist jäi küll 2,5 min puudu (samas, paremuselt teine aeg) aga ma jäin väga rahule, iga jooks ei peagi olema kiirem kui eelmine. Ja võrreldes Saku jooksuga, kus see parem aeg sai joostud, oli seekord ilm palju kuumem, päikeselisem ja tuulisem.

Kui aga küsida, kas ma andsin endast 100%, siis kindlasti mitte (muidugi, tagantjärgi tarkus). See oli nüüd üheksast kolmas kord, kui jooksin poolmaratoni alla kahe tunni: SEB-i rekord tuli okse- ja veremaitse suus, Sakus ma vajusin finišis lihtsalt jõuetult hunnikusse aga seekord... mul sai lihtsalt jaks otsa?! Ma ei oska sellele isegi nime anda. Suutsin finišis isegi rõõmuhüppe teha - nii hea meel oli, et see õudus lõpuks ometi läbi sai! :D Päikesest oli selleks korraks tõesti juba villand.

Foto: Janek Oblikas