16. juuli 2016

4 nädalat maratonini

Ja ongi maratonini jäänud 4 nädalat. Kui vahepeal olin muutumas veidi ebakindlamaks, siis täna on mul küll juba päris positiivne ootusärevus. :)

Minu praegused eesmärgid maratoniks:
1. Nautida jooksu. Tahan tunda samasugust tunnet, mis eelmine kord. Hetkel mõtlen, et haagin ennast 04:30:00 tempomeistri sabasse aga see pole kindel. Kui tahan, jooksen kiiremini ja kui vaja, jooksen kasvõi 6 tundi täis. Kuus tundi tundub selline realistlik ka, hehe. 
2. Tutvuda jooksurajaga ja teele jääva arhitektuuriga? Ühesõnaga, kavatsen joosta nii aeglaselt, et suudaksin kõike ümbritsevat endasse ammutada, sest tihti ma ikka Helsingis sellist marsruuti läbima juhtun. Ma olengi Helsingis varem vaid ühe korra käinud, millalgi 10a tagasi äkki.
3. Kuna sel korral olen valinud 100% teise lähenemisviisi võrreldes eelmise maratoniga, siis mingit aega ma jooksma ei lähe. Isegi uut rekordit mitte. Jooksmine peab olema mõnus ja kui tempovalik või rekordi punnitamine selle tuksi keerab, siis see ei kõla eriti mõnusana. Maratoni jooksjate sõnul on kõige sagedasemad kolm viga mida tehakse: vale tempovalik, vale tempovalik ja vale tempovalik.

Minu sisetunne ütleb mulle, et kuna hetkel ei ole olnud eriti suviseid ilmasid, siis tõenäoliselt tuleb maraton joosta lõõskava päikese all. See aga tähendaks veelgi aeglasemat jooksu. Olen tänaseks näinud ka rajaprofiili... võttis ohkama küll. Seda ei anna Tallinna SEB maratoniga võrreldagi. Pigem võrdleks seda Tallinna City Trail rajaprofiiliga. :D Kes julgeb, võib seda piiluda SIIT.

Kuigi paljud nõuandjad ütlevad, et 3 nädalat enne maratoni tuleb hakata vähendama koormust, siis mina vähendan seda natuke juba praegu. Ei taha riskida ülekoormusega, vigastuse võimalusega või sellega, et olen maratoniks ikkagi liiga väsinud.

Hetkel tegin endale sellise plaani (hammastega kinni ei hoia):
IV nädalat enne jooksu - ca 40km
III nädalat  - ca 35km
II nädalat  -  ca 20km
I nädal -  10-15km

Kolmel-neljal korral tahaks teha lõigutrenni. Vähendan nende mahtu aga mitte intensiivsust. Väga pikki jookse (üle 1,5h) ma enam ei tee. Või on isegi 1,5h liiga palju? Väldin igasugust maksimaalse võimsuse/kiirusega treenimist/jooksmist.

Treeningutest vabanevat aega kasutan ainult puhkamiseks, ei lähe kartuleid korjama või puid laduma. Suur töö maratoniks on juba ära tehtud, nüüd jääb vaid hoida vormi, sest midagi paremaks muuta enam ei saa nagunii. Hullemaks aga küll, nagu ma olen aru saanud.

Mul on maratoniks juba olemas:
* Laevapiletid. Lähen Helsingisse laupäeva hommikul (start on laupäeval kell 15:00) ja tulen tagasi esmaspäeva õhtul. Ööbin onu juures.
* Uued jooksujalatsid. Minu üks hirme oligi see, et ma pean vanade sussidega minema aga õnneks sain enne ikka uued kätte. Pean need vaid mõned korrad sisse enne jooksma.
* Geelid ja taastusjoogipulber. Mul nimelt oli Rademari kinkekaart ning ostsingi geele ja igast muud sporditoitu kokku. Ma pole otsustanud veel, palju ma neid kaasa võtan aga need on olemas.
* Läbiproovitud riietus, pealaest jalataldadeni.
* Vaseliin. Kuidas ma eelmine kord ilma läbi sain? Seekord igaksjuhuks kasutan seda.
* Kohane on siinkohal ära tuua ka korras verepilt, mis teoreetiliselt lubab mul maratoni joosta.

Mõtlemiskohad:
* Mida paganat ma teen oma varabaküünega, mis otsustas, et nüüd on õige aeg verd valada küüneplaadi alla? Hetkel tundub, et see kasvab lihtsalt välja aga ilmselt jooksmine seda kasvu kuidagi ei kiirenda.
* Kas minna jooksma pulsivööga? Trennides pole veel hõõruma hakanud aga maratonil kindlasti hõõrub? Nii põnev oleks pärast numbreid vaadata.
* Milliste detailide peale ma pole veel tulnud? Kas ma saan midagi veel mõjutada?

Võib-olla mõnele tundub, et ma võtan liiga tõsiselt seda asja aga kunagi ma võtsin poolmaratone ka sama tõsidusega. Enam siiski mitte. Küllap varsti jooksen ka maratone ilma pikemalt mõtlemata. ;)

3 kommentaari:

  1. Selliste jooksumahtude pealt pole küll õige mahte veel vähendada. Soovitaks alles viimase nädala selles suhtes kergemalt võtta.
    Kui praegu mahtu vähendada, siis saab maratoni lõpp olema raskem kõvasti võrreldes sellega, kui mahtu hoiaksid või isegi veidi tõstaksid.
    Täiesti piisav on viimane nädal kergemalt võtta aga sedagi vaid veidike - just viimaste päevade avelt enne maratoni.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kusjuures, mõtlesin ise sama. Väiksemate distantside jookusvõistluste eel ma ju ei treeni vähem ja kui olengi vähem jooksnud, on olnud võistlusel raskem. Eelmise maratoni eel ma vähendasin samamoodi mahtusid ja tõepoolest oli maratoni lõpp raskem.
      Kui googeldada, siis leiab hästi palju soovitusi, et tuleb vähendada mahtusid (nt: http://marathon100.com/uudised/vaata/3-nadalat-maratonini) aga keegi ei räägi eriti, mis peab olema see jooksumaht, millest on mõistlik vähemaks võtta. Seetõttu tekibki tunne, et mahtu tuleb alati vähendada.
      Aga ma teen siis nii, et jooksen ikka sama palju nagu siiani ja võtan ainult viimase nädala kergemalt. Proovin ära selle variandi. :D
      Tänud kaasamõtlemise ja soovituse eest!

      Kustuta
    2. kõike, mis kirjas on, ei tasu alati tõe pähe võtta aga 40km on maratoni jaoks ikka nii väike kilometraas, et selle vähendamine pigem toob kahju. See mahu vähendamine võiks käia ikka nende kohta, kelle maht on väga kõrge ja siis ka mitte enam kui 5-10%nädalas, samas selle arvel tõstes intensiivsust. rohkem nendele, kes esimeste kandis lõpetavad.
      aga provi ära ja siis saad kogemuse ja tead, mida proovida edaspidi...

      Kustuta